Bedrijfsfusie en dan?

Bedrijfsfusie beklonken, directie benoemd en dan nu aan de slag! Was het maar zo simpel. Vaak wordt er bij bedrijfsfusies veel aandacht besteed aan het proces tot de fusie en wil men daarna zo snel mogelijk over tot de orde van de dag. Maar dat blijkt in praktijk nog niet zo eenvoudig. Vaak dienen de eerste problemen zich al vrij snel aan, bijvoorbeeld:

  • Medewerkers zijn ontevreden en minder productief.
  • Klanten voelen zich niet gehoord en gezien en het niveau van dienstverlening neemt af.
  • En wat later dalen de omzet en winst.

Wat gaat er vaak fout na een bedrijfsfusie/overname?

De emotionele gevolgen van een bedrijfsfusie of overname worden vaak onderschat. Een reden hiervoor is dat de directie vaak mijlen ver voorloopt op de rest van de organisatie voor wat betreft kennis van en betrokkenheid bij de fusie. Dit betekent ook dat zij verder zijn in het verwerken van de veranderingen die dit hoe dan ook met zich meebrengt. Bewustzijn van het feit dat een bedrijfsfusie voor iedereen een veranderingsproces is met op eigen snelheid is een eerste stap. Daarnaast is een drietal elementen van groot belang ook na een fusie of overname.

1.     Communicatie

Informeren, vragen, praten, huilen en lachen. Alles hoort erbij en samen blijken vaak doorslaggevend voor een succesvolle bedrijfsfusie. Zelden wordt er te veel gecommuniceerd. Een paar tips:

  • Wees duidelijk over de toekomst en helder en eerlijk over de nieuwe organisatie: functies, verantwoordelijkheden, bevoegdheden, etc.
  • Stel een procesbegeleider aan, help leidinggevenden de transitie te doorleven en te managen en begeleidt de medewerkers bij het omgaan met de veranderingen.
  • Betrek medewerkers zo veel mogelijk bij het inrichten van de nieuwe organisatie.
  • Wees maximaal voorspelbaar. Geef het ook aan als je (nog) geen duidelijkheid kunt bieden.
  • Investeer tijd en aandacht in de medewerkers en je belangrijke stakeholders.

2.     Bovenstroom

Natuurlijk is het ook belangrijk dat de harde kant van de organisatie scherp geformuleerd is en goed georganiseerd wordt. Het gaat dan over zaken als missie/visie/strategie, product-marktcombinaties, de customer value proposition, de organisatiestructuur, functieprofielen, arbeidsvoorwaarden en overlegstructuur. 

3.     Onderstroom

En tegelijkertijd dient aandacht te zijn voor de onderstroom, zaken die spleen maar niet direct tastbaar zijn: cultuurelementen, angsten, drijfveren, informele machtsstructuren, oud zeer, etc. Hierin is het niet alleen belangrijk om een scherp beeld te creëren van de toekomst, maar ook het “goede” gesprek te hebben over wat speelt en nog moet worden opgelost.

Wat kan SmitsvanLoon voor u betekenen?

SmitsVanLoon begeleidde al veel organisaties in verandering en bij bedrijfsfusies. Wij treden dan op als procesbegeleider voor het geheel of een deel van het proces óf voegen specifieke expertise toe.

Coaches. Met verstand van zaken

Begeleiding nodig bij een fusie? Neem contact op.