Effective partnership

In bijeenkomsten met gelijkwaardige partners, waar niemand ‘de baas’ is (dus iedereen) worden jaarvergaderingen, strategiesessies, ander complex overleg soms moeilijk. Hoe kom je tot eenduidig beleid? Hoe ga je effectief om met meningsverschillen? Hoe voorkom je dat de meeting een energieslurper wordt?

Hoe kunnen wij helpen?

Het is onze overtuiging dat het écht en duurzaam succes van partnerships volgt uit het uitvinden en uitspreken van individuele drijfveren en het vaststellen en vasthouden van het hogere doel van de samenwerking. Als je beide niveaus kent, is het overleg effectiever te voeren. Hoe transparanter je bent, hoe groter de winst.

Dat is niet altijd gemakkelijk, en het kost vaak veel tijd en energie. SmitsVanLoon begeleidt partner-meetings en helpt partnerships hun optimum te bereiken.

Het hogere doel

Het waarom-doen-we-wat-we-doen-niveau. Op dit niveau is geformuleerd wat de partnerorganisatie wil betekenen, waarbij de meerwaarde zit in het ‘waarom’ van de samenwerking. Als het hogere doel niet voor iedereen hetzelfde is, dan ligt daar de eerste uitdaging. Is het: de klant het beste bieden? De concurrentie de baas blijven? Winstmaximalisatie? Aan dit ijkpunt, de ‘raison d’être’ – vaak aangeduid met ‘de Why’ van een organisatie – kun je overtuigingen toetsen en je koers bepalen.

Het is essentieel dat de Why in gezamenlijkheid tot stand komt. Iedereen moet zijn/haar bijdrage willen en kunnen leveren en daadwerkelijk begrijpen wat het gezamenlijk hoger doel is. Het kost initieel wat tijd, maar die win je ruimschoots terug. Ook financieel en qua werkplezier wordt winst geboekt.

Matching van de drijfveren en het hoger doel

Als het hogere doel helder is, is het een stuk gemakkelijker om individuele ambities van partners ruimte te geven. Hoe passen hun drijfveren in de Why? Welke impact hebben ze op de positionering van de organisatie? Bedoeling is dat partners vanuit hun eigen drijfveren aan het doel kunnen en mogen bijdragen, en daarin worden gesteund door de collega-partners. Transparantie en veiligheid optimaliseren het resultaat. In onze begeleiding richten wij ons dan ook op de optimale balans hierin.

Waarom je laten begeleiden?

De moeilijkheid zit ‘m niet zozeer in de inhoud als wel in de uitvoering. Hoe voeren we het gesprek zó dat iedereen tot zijn/haar recht komt en zich verbindt aan de afspraken? Dat vereist openheid, wat soms wennen is. Om die reden is het goed dat iemand de rol van moderator op zich neemt: zijn/haar taak is om boven water te krijgen wat onder water zit (motieven) en focus te houden op het hogere doel, om vervolgens beide niveaus op elkaar aan te sluiten.

De moderator is geen deelnemer in de inhoudelijke discussie, maar richt zich uitsluitend op het proces: structureren, analyseren, concluderen, borgen. Deze persoon verstaat de kunst om ‘aan te voelen’ wat er leeft: leest lichaamstaal, heeft in de gaten wat niet gezegd wordt, verbindt mensen en inzichten met elkaar, denkt in mogelijkheden, heeft een strategische blik. De moderator is confronterend waar nodig, uitnodigend waar zinnig. Zakelijk en persoonlijk inzicht gaan daarbij hand in hand: begrip voor de ‘business’ en inzicht in de persoonlijke verhoudingen bepalen de kwaliteit van de uitkomst.

Coaches. Met verstand van zaken

Tips om zelf het gesprek effectief te voeren

Hoewel duurzaam effectief samenwerken niet eenvoudig is, kun je veel zelf doen. Een paar tips:

Stel gezamenlijke doelen

Als er geen gezamenlijk streven is en geen noodzaak om met elkaar een doel te bereiken is het team minder effectief.

Wees duidelijk en compleet

Openheid over drijfveren, en eventueel irritaties: leg ze op tafel. Check of de ontvangers ze hebben begrepen.

Luister echt

Luister onbevangen, zonder oordeel, sta open voor verschillende invalshoeken. Conclusies en afspraken komen later.

Geef tijdig feedback

Geef feedback, oprecht en met respect. Laat ongenoegen niet sudderen, ga in gesprek voordat emoties de overhand nemen en het zicht op het doel vertroebelen..

Leer elkaar kennen

Laat jezelf zien en respecteer de ander voor wie hij/zij is.

Stel gezamenlijk doelen – 2

Kijk opnieuw naar de doelen: vragen ze om aanpassing, gegeven de gesprekken? Of blijven ze overeind?

Ook met jouw maatschap of samenwerkingsverband aan de slag? Neem contact met ons op.